neděle 11. prosince 2016

Zimné kvetináče

Hoci je tu zima a teploty klesajú pod bod mrazu, to ešte neznamená, že všetko je bez života a bez farby. V prírode existuje pár otužilcov, ktorí sú veľmi odvážni a trúfajú si dokonca kvitnúť. A práve to som využila na spestrenie sestrinej zimnej terasy. V menšom lokálnom záhradníctve, ktoré som len nedávno znovuobjavila a uprednostňujem pred veľkými supermarketovými, som si vybrala materiál vhodný na zimnú výsadbu. Môj výber spočíval v brečtane (Hedera helix), gaultérii (Gaultheria procumbens), Prvosienke (Primula), Cinerarii maritima a cyklámene (Cyclamen). A ako bonus som zvolila cibuľky minitulipánov (Tulipa Albion Star) a mini narcisov (Narcissus tête-à-tête), ktoré som vysadila pod našich zimných otužilcov, aby s nami neskôr privítali jar.



Použila som univerzálny substrát, ktorý som zmiešala s vermikulitom. Vermikulit je v tu v Anglicku veľmi populárny v záhradníctve. Medzi jeho prednosti patrí to, že viaže živiny a vodu, je veľmi ľahký a preto vhodný do závesných kvetináčov. Nasiaknutý vodou zvačší svoj objem desaťnásobne a preto prispieva k zlepšeniu drenáže.

Takto som podsadila cibuľky narcisov. Všeobecné pravidlo znie, cibuľky sadíme približne do hĺbky 3-4 násobku ich samotnej veľkosti. Taktiež som potrebovala nechať dostatočný priestor na koreňový systém ostatných rastliniek, ktoré potom prišli navrch.




S výsledkom som naozaj spokojná. Pri tom som sa niečo nové naučila o cyklaménoch. Stále mi nebolo jasné, ktoré odrody sa pestujú ako izbové rastliny a ktoré prežijú vonku aj nejaké tie mrazy. A tu je výsledok môjho prieskumu:

Cyklamén perzský (Cyclamen persicum): šľachtený cyklámen pestovaný ako izbová rastlina. Vhodné umiestnenie predstavuje svetlé vzdušné miesto bez priameho slnka pri teplote 8 až 12 °C.
Cyklámen coum (Cyclamen coum): cyklámen pochádzajúci z  Kaukazska,Turecka, Libanonu, Izraela. Ide o vzrastom menšiu rastlinu vhodnú do skaliek. Takisto odolá silným mrazom.
Cyklámen neapolský (Cyclamen hederifolium): odolný druh cyklaménu pôvodom z Turecka a Južnej Európy. Prežije aj silné mrazy do -15 až -20 °C.
Cyklámen purpurový (Cyclamen purpurascens): ide o cyklamén pochádzajúci z našich podmienok strednej a východnej Európy. Preto nepochybne prežije aj  tuhšie zimy.

2 komentáře:

  1. Super clanok....zaujal ma Vermikulit. Dufam, ze ho kupim aj na Slovensku. Cyklamen mrazuvzdorny je uzasna vec, nenapadlo by mi aby som ho vysadila vonku......ale zozeniem a vysadim......pekny clanok , parada

    OdpovědětVymazat
  2. Super clanok....zaujal ma Vermikulit. Dufam, ze ho kupim aj na Slovensku. Cyklamen mrazuvzdorny je uzasna vec, nenapadlo by mi aby som ho vysadila vonku......ale zozeniem a vysadim......pekny clanok , parada

    OdpovědětVymazat