středa 8. února 2017

Rakovina ovocných stromů

V dnešním článku vám ukáži, jak tato nemoc vypadá a řeknu vám jak se proti ní bránit, pokud ji odhalíte včas. Dokonce budu tak hodný, že vám ukáži i to, co se stromem dělat, když nemoc bude již v pokročilém stádiu. 
Trochu vážněji. Dnešní článek se nabídl tak nějak sám. Jak je uvedeno v popisu o blogu, studuji zahradnickou školu v Anglii a jeden z předmětů jsou nemoci rostlin. Když jsme probírali rakovinu ovocných stromů, napadlo mě si zkontrolovat stromy v ovocném sadu, který se na pozemku nachází. U jedné hrušně jsem si již v létě všiml, že má méně květů a s tím i související menší úrodu. Jelikož jsem ale ještě nevěděl, po čem se pídit, nechal jsem to být. Ne vždy totiž menší úroda okamžitě znamená, že je se stromem něco špatně. Může ji způsobit několik faktorů a to například chladnější jaro, promrznutí květů, včely mohou být aktivní méně jednu sezónu než druhou apod. Když jsem se na tuto hrušku podíval blíže s již novými znalostmi, zjistil jsem, že trpí tzv. rakovinou ovocných stromů. Horší však bylo, že jsem zjistil, že je nemoc v takovém stadiu, že strom již nelze zachránit a že je nutné jej porazit. 

Rakovina ovocných stromů je způsobena houbou zvanou Neonectria ditissima, která napadá kůru stromů především skrz řezy a poškození. Tato nemoc je mimo jiné nazývána nemocí špatného stříhání. Pokud tedy prořezáváte jabloně a necháte ránu poškozenou (například při řezání větší větve odlomíte kůru i z materiálu, který zůstává na stromě), dáváte nemoci tu nejlepší šanci. Nemoc však může napadnout strom i jinými způsoby. Vždy jde ale o nějaké poranění. Kůra může být poškozena mrazem, krupobitím nebo jinými škůdci. Je tedy důležité zajistit zdravý růst stromu. Tento způsob se jeví jako nejosvědčenější. Pokud nemoc zachytíme v raném stádiu, je možné odříznout napadené větvě a spálit je. Nářadí vydezinfikujeme.

Symptomy:
- horší úroda, méně květů
- poškozená kůra, která se odlupuje a odhaluje mrtvý materiál pod ní
- vytékající míza, která nikdy neztvrdne a zůstane gelová na dotek
- napadené plody hnijí a opadávají


První čtyři obrázky ukazují napadený strom (vytékající míza a poškozená kůra)
Postupné ořezání malých větví

Strom připravený na nařezání špalků do krbu (levý obrázek). Obkopání kmene a přeřezání kořenů (pravý obrázek).

Nakonec se mi podařilo celý strom vykopat


1 komentář:

  1. Nemám slovo rakovina ráda. A to asi od té doby, kdy si manžel udělal test na detekci onkologických onemocnění. Na druhou stranu ale jako člověk, který má s touhle nemocí hodně osobní zkušenost, dokážu říct, že to vystihuje naprosto přesně. Fuj. Jako úplně se mi z toho svírá srdce.

    OdpovědětVymazat